Nu har jag en trådlös telefon med headset. Rak i ryggen, med bågen på huvudet och en mik framför munnen, styr jag upp min arbetsdag. Jag kan diska eller vattna blommorna medan jag väntar på att komma fram.
Du har plats 22 i turodning.
Du har plats 16 i turordning.
Du har plats 10 i turordning.
Du har plats 6 i turordning.
Du har plats 3 i turordning.
Första veckan med headset fick jag hugg i hjärttrakten. Det var förmodligen den muskel som i 25 år hade klämt telefonluren mellan öra och axel som nu motvilligt rätade ut sig till normalläge.
Ack, alla dessa tekniska innovationer som skapats för att förenkla kommunikationen mellan människor! Det började med en enkel apparat och en telefonist som kopplade samtalet dit det skulle. En person som satt som en spindel i byn och visste allt om alla.
Idag sitter det – kanske – en växeltelefonisten någonstans i Sverige. Eller i ett annat land. Man kopplas till tjänster, inte till personer, och det är en lyckosam slump om man får tala med samma person igen.
Förr kunde jag känna hänförelse över telefonen. I mitt tycke är det en av de absolut mest geniala uppfinningar som någonsin har skapats. Det tycker jag fortfarande men för vems skull har man infört de datastyrda växlarna där man själv ska knappa sig fram?
För kundtjänst, tryck 1. För teknisk support, tryck 2.
Har ni tänkt på att när det strular så är det alltid människans fel – och aldrig teknikens?
Du har angett fel kod. Knappa in din fyrsiffriga kod.
Stressat bläddrar man bland tusen kodlappar, ser att koden är rätt och försöker igen:
Du har angett fel kod. Du är värdelös. Dra något gammal över dej. Tack för ditt samtal, välkommen åter.
Nu har telefonerandet fått ytterligare en dimension. Som när man ringer Ystads röststyrda televäder och får en prognos för Tidaholm. För 8:65 i minuten. Eller ska kolla tågtider inför en resa:
Välkommen till SJ:s röststyrda tågtidsupplysning. Behöver du instruktion, säg hjälp. Varifrån och vart vill du resa?
– Från Ystad till Eslöv.
Från Västerås Central till Hässleholm Central, stämmer det?
– Nej.
Varifrån och vart vill du resa?
– Från Ystad till Eslöv.
Från Fränsta till Östersund Central, stämmer det?
– Nej.
Varifrån och vart vill du resa?
– Från Ystad till Eslöv.
Du vill alltså resa från Ystad till Ystad. Avresestation kan inte vara detsamma som ankomststation. Varifrån vill du resa?
– ehm… Ystad.
Är det rätt uppfattat att du vill resa från Gävle Central?
– Nej.
Från Hästra, stämmer det?
– Nej.
Varifrån vill du resa?
– Ystad.
Det saknas uppgift om förbindelser till Sälens by från Knivsta, stämmer det?
– Nej.
Varifrån vill du resa?
– Från Ystad
Från Ljusdal. Stämmer det?
– Nej.
Varifrån vill du resa?
– Från Ystad.
Från Kristianstad Central, stämmer det?
– Nej
Varifrån vill du resa.
– Ystad.
Från Hästra, stämmer det?
– Nej.
Varifrån vill du resa?
– Från YYYSTAD!!
Tystnad.
Det saknas uppgift om förbindelse till Piteå från Kristianstad Central. Ditt samtal kommer nu att kopplas till personlig service.
Man kan bli tokig för mindre. Vad gör man då?
Välkommen till Vårdcentralen. Tryck 1 för rådgivning och tidbokning. Tryck 2 för distriktssköterskor. Om du inte har en tonvalstelefon eller inte gör något val,dröj kvar så får du hjälp. Vi har för närvarande kö. Om du vill bli uppringd, tryck 1. Vill du vänta i kö, tryck 2…
Ägaren till en lanthandel berättade om en gammal man som bott i byn hela sitt liv. En dag, efter det dagliga inköpet av mjölk och bröd, vände sig den gamle mannen om i butiksdörren och sa:
– Tack! Tack för att ni talar till mej.
Det var tolv år sedan och lanthandeln är nedlagd.
Utvecklingen går framåt. I vårt moderna kommunikationssamhälle behöver vi inte ha med andra människor att göra.
Är det inte helt underbart, säg?
Ylva Floreman © 2002