Det finns dock en skomodell som saknas i boken. I alla fall för mig, och det är den sko som gav mig min första upplevelse av vad skodon kan betyda; sameskor för vinterbruk. Då menar jag inte de industriproducerade lappskor med stansat mönster som var moderna i södra Sverige på sjuttiotalet. Utan handsydda av päls. Gjorda för att klara snö och sträng kyla.
Jag äger ett par, men eftersom de inte tål det skånska fuktiga klimatet bor de i Karesuando. De BOR i Karesuando, för dom är nästan levande och jag kallar dem mina valpar. De är kanske inte vackra, snarare gulliga och när jag kommer till Karesuando lyfter jag upp dem som ömtåliga babysar och pussar lite på dem. I smyg förstås. När jag sedan ska söderut igen, vinkar jag adjö, lätt tårmild. De ser så övergivna ut där de hänger på sin krok i källaren. Tur att dom är ett par och har sällskap av varandra.
Samekvinnor sneglar nyfiket på mina fötter. En del bara måste fråga vem som har sytt dem. När jag svarar nickar de godkännande, erkännande; Jo, Kristina Juuso kan sy skor.
I Sameland har dessa skor hög status, både som klädesplagg och kulturell symbol. Det är noga hur de sys, det är en konst i sig. Tekniken har utvecklats under många hundra år och det är viktigt att de kommande generationerna för kunskapen vidare.
Skorna sys av päls från renens ben med sentråd som kvinnorna har tuggat. Håret ska vändas i rätt riktning för att få bromsande effekt. De är effektivast när det är riktigt kallt och med skohö istället för strumpor kan man klara sträng kyla. Sist när jag var i Karesuando var det minus 41 grader. Då var jag tacksam för mina valpar.
På sextio- och sjuttiotalet slutade många att använda vinterskorna. En anledning var att inte mobbas som lappdjävel. Andra skäl var praktiska. Renskinn blir blöta i moderna hus och på skoter. Det har blivit svårt att få tag på bra hö, älvutbyggnader har lagt viktiga marker under vatten. Pälsskor håller kanske två vintrar och kvinnorna i dagens samhälle har inte den tid som krävs för att sy skor till en hel familj.
I ett klimat där det kan vara svårt att känna sig sensuell i grova raggsockar och fluffiga dunjackor, i sjutton lager yllekalsonger och termotröjor, är det en obeskrivbar känsla att stoppa sina nakna fötter i varma, mjuka pälsskor. Det är som att gå barfota i gräs fast det är snö, och man känner sig smidig som ett djur.
För mig är de här skorna symbol för mänsklighetens fantastiska förmåga att överleva och skulle kunna vara skäl nog för mig att flytta norrut. Men Linda O´Keeffe har fått upp mina ögon för skor som konstverk och jag gläds lite extra över mina flärdfulla sammetssandaler med hög klack. Inte särskilt lämpade för vare sig djup snö eller skånsk lera. Men vackra.
Ylva Floreman © 2001